lovshultsryttarna

Min hästhistoria

Jag började rida år 2004 alltså var jag 5 år. De första året hade jag ledare alltså mamma och pappa .Jag red alltid en schettis vid namn Mulle . Han var den bästa hästen jag ridit . Ändå om han var slö, envis osv.. Så red jag ingen annan än honom ! Han såldes jag blev super ledsen eftersom han var den jag alltid red . Han sparkade mej en gång , vet inte varför men efter såg de ut som han skulle börja gråta :') han var för go den hästen !


 Jag har alltid varit före i utvecklingen i mina ridgrupper . Jag red alltid tillsammans i samma grupp som min syster som alltså också började rida när jag började . Jag fick rida i en grupp efter eftersom dem i min syster grupp inte börjat gallopera än men jag ville de . Så då blev de så .

Senare kom syrran kom ifatt och vi blev i samma grupp igen och då kunde vi ungefär lika mycket. Jag började rida olika hästar och de konstiga var att jag fastande för alla busiga hästar tex .Hugo .

Han såldes för ca 2 år sen . Ramlade av hur många gånger som helst på han men jag ville ändån alltid rida honom .

Och Ricco

Som också var väldigt busig och jag trillade av honom nästan varje gång .
Han såldes innan Hugo och då blev jag förstårs också super ledsen .


Jag började bli mer och mer säker med hästarna och kunde rida alla på ridskolan . Min dröm var att tävla på stora hopptävligar och verkligen bli super duktig . Hoppning har alltid varit mitt stora intresse .

Jag började tycka det var tråkigt att bara rida en gång i veckan och sökte sköthäst nära pvik . Jag letade länge men sen gav jag upp . De flesta fanns i Oskarshamn och där fick jag inte sköta någon . Jag fortsatte rida på ridskolan , jag började tävla med ponnisarna där . Första tävlingen var med Tamino och Cleo i 30-40 och 50 cm . Jag klarade felfri och sedan forsatte jag tävla ca 5 gng .



Februari detta året berättade Karin att hon skulle åka och provrida en häst i Lövshult , Wille. Jag följde med henne upp några gånger och tyckte det var super att rida Balo och Wille . Ozo kunde vi bara drömma om att få rida ..

Sedan blev jag skötare på Balo . Jag tyckte han var rolig att rida . Första gången vi hoppade med honom på banan . Jag kom med han i fullgalopp och han tog ett supersprång över . Jag åkte bak över sadeln och bara släppte taget . Jag svimmade . Jag kom till marken och jag kände inte att jag landade . Jag blev helt lerig och gick in gråtande med Karin i stallet . Vi tvättade av mej lite smått och sedan upp på Balo igen .. Jag hade ont i nacken flera dagar efter jag ramlat av .

Men fredagen den 27 maj kom världens bästa shetlandsponny . Vi hade längtat som galningar för att få se Pärla . Men jag hade redan bestämt mej att den ponnyn skulle jag lära hoppa !

Vi åkte dit den fredagen och tittade på henne . Hon var underbar men liten <3


Dagen efter red jag första gången på henne . Hon hade stått inne länge hos den andra ägaren och ville först inte gå fram . Hon gick helt konstigt men jag gillade henne ändån från första stunden .

Sedan skulle jag testa en upphöjd bom som ett hinder. Hon ville inte alls . Och om jag ska vara ärlig tror jag inte hon visste hur man gjorde . De gick skit och jag började tvivla på om hon någon gång skulle kunna bli den hopponnyn jag ville .

Så "bra" gick det ..

Jag åkte upp till stallet nästan varje dag hela sommaren och tog hand om henne red henen och verkligen ville att vi skulle bli ett team . 

En dag hade Karin och jag ridit och dem hade precis släppt ihop hästarna och Pärla brunstade och var sur .. Vi gosade med dom och jag gav Pärla en godis . Hon ville ha mer men hon fick ingen . Så hon blev arg pch bet mej vid halsen

Jag blev livrädd och kastade mej bakåt in i elstängslet  . Och sedan sprang ut ur hagen . Karin var med och såg allt . Det var tur att Ann-Sofie var hemma. Hon hjälpte mej och jag fick plåster och hon tvättade de . Karin mådde illa och nästan svimmade eftrsom hon hade fått en chock typ.

Vi cyklade hem den dagen och kom tillbaka nästa dag som om inget hade hänt . Jag fortsatte träna och träna och Pärla gick ner på tygel i skritten och jag kunde ställa och böja henne .


Jag började hoppa mera och hon  var super ! Det är verkligen en ponny jag kan rida hur mycket som helst .
Jag började hoppa högre höjder , som 50 cm

I slutet av sommaren frågade Ann-Sofie om jag ville hjälpa henne med Ozo. De ville jag gärna och jag gav mej in på ett nytt äventyr !  Första gången på hennes rygg kändes så himla rätt ¨

Jag var tvungen att jobba ner henne på tygel och fick verligen kämpa med att förstå henne . Det gick bättre och bättre . Vi började hoppa mer och mer.

Vi kom upp i såna höjder jag aldrig hoppat innan på ridskolan . Vi slutade på 95cm , för sen blev Ozo olyckligtvis halt :(  Medans hon var halt red jag Pärla och vi utvecklades mycket då med eftersom vi varit ifrån varandra när det tagit mer tid med Ozo . ( jag red bara Pärla på söndagar )

Pärla och jag kom upp i 60 cm !!!!! Det var de högsta jag hoppat med en shettis och det var de högsta Pärla hoppat också . Jag var så glad att hon klarade de !


Efter ca 6 veckor var Ozo tillbaks på banan igen :D
Jag började rida lite smått och det kändes underbart . Nu har vi kommit igång och har hoppat 50 cm eftersom jag håller på att få igång henne igen . Vi har lärt känna varandra bättre och hon är underbar att rida !
Ozo gummsan är tillbaks ! <3


Där har ni min historia kortfattat ! Hoppas ni gillar den , bye
" Jag har fortfarande drömmen att börja tävla "







Mitt schema :
Måndag : Ibland stallet/ Pärla
Tisdag: Stallet / Ozo .. Fotboll när träningarna är igång
Onsdag: Ledig dag eller Stallet
Torsdag : Fotboll
Fredag : ledig
Lördag : Stallet / Ozo
Söndag : Staller /Pärla och fotboll




Kommentarer
Postat av: Maja

Det var jätte roligt att läsa om din hästhistoria.:)

2011-11-13 » 14:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!