lovshultsryttarna

Häst historia !

2008-2010..
Jag gick på ridskola i Mönsterår ( Bätteropp ), har ridigt där sen jag va 6 år. Vintern 2008 började jag rida en korsnin 25 år, men han gick pantion ett år senare,  Så då red jag en travare i samma stall. han kunde inte galoppera lr ngt, bara red på skoj, uteritt hela tiden. Va inte där så ofta han stod i kristdala så va bara där helger och va med min kompis som då ägde dessa hästar. Vi va mycket på lov och red hade oss.. Men sen Rudy (korsningen) dog 2009 eller 2010 tror jag de va, så har jag inte varit där, nu har dom en ny häst. Och jag har ju wille så hinner inte mke. Men innan wille fanns de även en anna häst, som heter Birk. Han är en schetlandponny och står i fallebogård. Jag började sköta honom vintern 2009. Han va liten och busig presic som alla andra schetlandponnyer :P
Rudy ♥
Han påminner lite om wille..


Travaren (Jingel west)

BIRK OCH JAG !

Men jag slutade jag sköta Birk mitten av sommaren 2010. och red bara på ridskolan.. redan då hade jag börjat tröttna, man lärde sig ingen nytt känder de som.. Jag kunde redan allt :P så slutade 2011 och i stället sattade på min nuvarande underbara häst Wille och så här började hans och min historia !


2010-2011
Va jag inne på blocket VARJE dag och kollade skötar annoner, va helt fast vid datan, jag snackade skype med min bästa killkompis och då hittade jag en annons som jag va VÄLDIGT interesserad av. Efter att ha skickat in till massa annonser som inte svarat, några hade redan hittat sköttere. Men jag frågade mina föreldrar om denna annons, men dom sa att de va för långt bort, för kartan på blocket visade någonstans i Skorpetårp.
Ja men jag gick upp och så skickade jag in i alla fall, för jag tänkta att den har redan hittat lr ngt annat, samma dag som annonsen hade kommit ut skickade jag och nästa dag hade jag ett mail som väntade, jag förväntade mej typ: nej vi har redan hittat en lr ngt i den stilen men nej !
Där stod ! 4/2-11

Inte så jätte bra men hoppas ni ser ;P

 
Nästa dag 5/2 (lördag) åkta jag upp och då träffade jag både ann-sofie och wille den dagen, och första gånen jag rörde wille kände jag trygghet, kärlek och längtan till att få sitta på hans rygg och få galoppara över en äng. (kommer ihåg den känslan så jävla väl ) Vi tog in honom och borstade honom, han ville gärna naffsas mke, jag va nog lite tanig av mej, jag pratade kanske inte så mke, och vågade väl inte alltis säga till honom när han naffsade och så.. Men de släppte, och där stod jag,mamma,pappa, ann-sofie och wille. Jag hörde inte så mke av vad dom sa, jag stog och klappade den underbara hästen och kollade in i hans underbara ögon.

 8/2 (tisdag) åkte jag upp och skulle bortsa Wille och så red Ann-sofie och jag ut. Första gången jag red wille :D Vi red på ängen och sen snickerrundan :D


 Första bilden jag tog på wille.. inte så bra men ett underbart minne !

12/2 (lördag) Ja sen fick lousie följa med och rida Balo. Vi red ängen och sen snickerirundan igen, När vi skulle trava på en väg så skenade hästarna iväg i full galopp, Ozo och balo tävlade typ. Sen efter louise hade ridigt honom ett tag så  trillat av och fick ont i höften så efter ett tag kom lovisa. Vi red till en början bara Wille sen fick vi testa Balo.. Och första gången Lovisa såg Balo sa hon att hon ALDRIG skulle rida honom, De gick ju bra!?. Efter ett tag skötte hon honom. De sa jag nog kanske oxå, och jag red han ganska mke oxå.. Men han va så mysig.


Ja sen fortsatte tiden, och louise kom tillbacka. Hade inte då satt upp några mål med wille, Jo försetan att hoppa 1 meter..

Sommaren 2011 skulle Louise och jag hyra Wille och Balo, men dagen efter vi hade skrivigt på kontrakten, alltså första dagen så wille och balo va våra. tog vi in Balo och skulle borta honom. Och när vi skulle släppa honom gick jagfram till pärla som hade kommit ngn vecka fram och då blev jag ju sparkad av Ozo så jag bröt armbågen. Så lyckad blev den sommaren, nä men de blev inte så mke ridning i början på sommarlovet.. Men efter att jag gipsat och några veckor senare satt jag där, på hästryggen och trotsade ALLT vad läckarn hade sagt !
'' Du bör inte rida på 8 veckor''
Jo tjena gubbe, tänkte jag! jag har en häst som väntar där hemma!
Sen i alla fall försvan gipset men då va de blev de svårare att rida eftersom armen va helt slapp osv. Så fick träna upp den ett tag men sen ''poff' som ny igen. Och ridningen kunde åter igen börja !

Sommaren 2011 hoppade wille och jag 95 cm.. Men 1 meters målet står fortfarande kvar. Att de inte blev högre just då va för att några dagar och veckor sneare blev Wille halt. Han fick ta medicin och vila i typ 4-6 veckor.. Sen blev de ju mjukstarta honom och jag fick efter 4-6 veckor börja småhoppa igen, sen dess har höjden legat på 80-85..


Men sommaren 2012 kommer bli BÄST !!
Då ska vi ha ridläger i stallet, bada med hästarna, tävlingar, träningar och så himmla mke mer!!
Ja men kan säga att hela min 2011 har jag spenderat med wille !! Och om 29 dagar va de exakt ETT ÅR SEN JAG TRÄFFADE WILLE FÖR FÖRSTA GÅNGEN I MITT LIV, OCH DE SKA JAG MEJ DÅ BANNE MEJ FIRA MED TÅRTA OCH TÅRAR !!
(om de blir ett år!!)
Jag kan säga en sak.. om jag måste sluta med wille nu.. ska jag sluta rida i 5-6 år sen ta upp ridningen igen och då ska jag skaffa egen häst !!....
Men tiden med Wille har varit den underbaraste tiden i mitt liv. Han har räddat mitt liv och de ska ann-sofie ha tacken för.. Att jag fick chansen att träffa denna underbara hästen och jag kommer aldrig svika honom för allt i världen! Aldrig lämmnar du mitt hjärta.. Man kan inte sudda ut ditt namn ur mitt hjärta för jag har ristat in de!
ÄLSKAR DEJ UNDERBARA HÄSTT !!!♥


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Du ska veta att jag tycker det är hur jobbigt som helst! Kram till dig :`(

2012-01-07 » 21:12:42
Postat av: Karin

Inte ditt fel, vem har sagt att de är biligt med hästar!? och om man då har 6 stycken och bara andvänder 3 så är de mke pengar.. Känns jättejobbigt för mej med, att kanske behöva lämna wille efter så lång tid.. Men de ända jag kan göra är att hoppas på de bästa.. Kram

2012-01-07 » 22:58:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!